еНаука: Прелазак на електронско спровођење поступка акредитације НИО
У циљу дигиталне трансформације административног пословања Министарства науке, технолошког развоја и иновација, а самим тим и унапређења система квалитета пословања научноистраживачких организација, први резултати реализације пројекта развоја и успостављања информационог система „еНаука“, који је спровело Министарство у сарадњи са Канцеларијом за информационе технологије и електронску управу су имплементирани и доступни корисницима.
Успостављен је и омогућен за приступ и рад корисницима модул, односно апликација за електронско подношење захтева за акредитацију научноистраживачке делатности, која је интегрисана у оквиру административног подсистема ИС еНаука, и пушетна у рад од 01. фебруара (ускоро више информација на линку).
Претходно, имплементирани су функционални административни подсистеми у оквиру информационог система еНаука – Регистар истраживача и Регистар научноистраживачких организација, који похрањују на једном месту податке о истраживачима и акредитованим научноистаживачким организацијама у Републици Србији.
Оба регистра аутоматски преузимају потребне податке из других званичних државних регистара као што су Централни регистар становништва и Централни регистар обавезног социјалног осигурања, што је потпуна новина у односу на претходне системе, а такође уграђени су и технички предуслови за сигурну и контролисану електронску размену података са другим регистрима и информационим системима државних органа, а за потребе даље аутоматизације других процеса који су планирани.
Информациони систем еНаука функционише помоћу софтверских решења развијених у Србији, а имплементација само административног подсистема за електронско спровођење поступка акредитације научноистраживачких организација доноси мерљиве, конкретне бенефите на више нивоа, као што су:
- Уштеда у времену потребном за одржавање података о истраживачима за неких 30% у односу на претходни систем
- Уштеда у ангажовању запослених у научноистраживачкој организацији- просечно око 15 радних сати за припрему једног захтева за акредитацију научноистраживачке делатности
- Уштеда у ангажовању секретара и чланова надлежног тела Министарства које споводи поступак акредитације – процењује се на око 200 радних сати годишње
- Уштеда ће бити око 100.000 листова папира годишње, што ће сачувати најмање 10 стабала.
Поред увођења електронског пословања кроз дигитализацију административних процеса, један од крајњих циљева резултата овог пројекта, од суштинског значаја за научну заједницу Републике Србије, али и за прогрес друштва у целини, јесте да рад научноистраживачких организација, као и индивидуални доприноси истраживача постану значајно видљивији домаћој и међународној јавности, што ће извесно допринети даљем јачању међуинституционалне сарадње на националном нивоу, међународне научне сарадње, и крајње испуњавању друштвене мисије кроз померање границе знања. С тим у вези, Министарство, интезивно спроводи финалне активности за потребе успостављања јавног портала еНаука, који се темељи на принципима отворене науке.