Accessibility Tools

Skip to main content

eNauka: Prelazak na elektronsko sprovođenje postupka akreditacije NIO

03. February 2023.

U cilju digitalne transformacije administrativnog poslovanja Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija, a samim tim i unapređenja sistema kvaliteta poslovanja naučnoistraživačkih organizacija, prvi rezultati realizacije projekta razvoja i uspostavljanja informacionog sistema „eNauka“, koji je sprovelo Ministarstvo u saradnji sa Kancelarijom za informacione tehnologije i elektronsku upravu su implementirani i dostupni korisnicima.

Uspostavljen je i omogućen za pristup i rad korisnicima modul, odnosno aplikacija za elektronsko podnošenje zahteva za akreditaciju naučnoistraživačke delatnosti, koja je integrisana u okviru administrativnog podsistema IS eNauka, i pušetna u rad od 01. februara (uskoro više informacija na linku).

Prethodno, implementirani su funkcionalni administrativni podsistemi u okviru informacionog sistema eNauka – Registar istraživača i Registar naučnoistraživačkih organizacija, koji pohranjuju na jednom mestu podatke o istraživačima i akreditovanim naučnoistaživačkim organizacijama u Republici Srbiji.

Oba registra automatski preuzimaju potrebne podatke iz drugih zvaničnih državnih registara kao što su Centralni registar stanovništva i Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja, što je potpuna  novina u odnosu na prethodne sisteme, a takođe ugrađeni su i tehnički preduslovi za sigurnu i kontrolisanu elektronsku razmenu podataka sa drugim registrima i informacionim sistemima državnih organa, a za potrebe dalje  automatizacije drugih procesa koji su planirani.

Informacioni sistem eNauka funkcioniše pomoću softverskih rešenja razvijenih u Srbiji, a implementacija samo administrativnog podsistema za elektronsko sprovođenje postupka akreditacije naučnoistraživačkih organizacija donosi merljive, konkretne benefite na više nivoa, kao što su:

  1. Ušteda u vremenu potrebnom za održavanje podataka o istraživačima za nekih 30% u odnosu na prethodni sistem
  2. Ušteda u angažovanju zaposlenih u naučnoistraživačkoj organizaciji- prosečno oko 15 radnih sati za pripremu jednog zahteva za akreditaciju naučnoistraživačke delatnosti
  3. Ušteda u angažovanju sekretara i članova nadležnog tela Ministarstva koje spovodi postupak akreditacije – procenjuje se na oko 200 radnih sati godišnje
  4. Ušteda će biti oko 100.000 listova papira godišnje, što će sačuvati najmanje 10 stabala.

Pored uvođenja elektronskog poslovanja kroz digitalizaciju administrativnih procesa, jedan od krajnjih ciljeva rezultata ovog projekta, od suštinskog značaja za naučnu zajednicu Republike Srbije, ali i za progres društva u celini, jeste da rad naučnoistraživačkih organizacija, kao  i individualni doprinosi istraživača  postanu značajno vidljiviji domaćoj i međunarodnoj javnosti, što će izvesno doprineti daljem jačanju međuinstitucionalne saradnje na nacionalnom nivou, međunarodne naučne saradnje, i krajnje  ispunjavanju društvene misije kroz pomeranje granice znanja. S tim u vezi, Ministarstvo, intezivno sprovodi finalne aktivnosti za potrebe uspostavljanja javnog portala eNauka, koji se temelji na principima otvorene nauke.

Pogledajte još vesti