Dr Begović na konferenciji Kako uspeti u Aziji iz Srbije: Inovacije su neophodne za rast i razvoj privrede ali i celokupnog društva

Beograd — Konferencija Kako uspeti u Aziji iz Srbije okupila je predstavnike korporacija, startapa, medija, diplomatije i Vlade, kako bi predstavili mogućnosti koje azijsko tržište otvara za srpske startape i kompanije i šta im je neophodno da bi ostvarili uspešne rezultate poslujući u ovom delu sveta
Na konferenciji Kako uspeti u Aziji iz Srbije održanoj danas u Beogradu razgovaralo se o uspesima domaće IKT industrije za koju se očekuje da je za prošlu godinu premašila izvoz od dve i po milijarde evra, njenoj otvorenosti za izlazak na strana tržišta i tome koje sve mogućnosti za srpske kompanije i startape postoje na onom tržištu koje je svojom veličinom obećavajuće, a u koje se ređe gleda — azijskom.
Zahvaljujući konferenciji Kako uspeti u Aziji iz Srbije, koja je deo NINJA akcelatorskog programa u organizaciji Inicijative Digitalna Srbija i Japanske agencije za međunarodnu sarradnju (JICA), domaće kompanije i startapi imali su priliku da dobiju odgovore na brojna pitanja o izlasku i poslovanju na azijskom tržištu, i ostvare nove konekcije u ovom delu sveta.
U uvodnom delu programa posebnu priliku da se obrati gostima imala je i ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija dr Jelena Begović, a jedan od gostiju bio je i prvi sekretar Ambasade Japana u Srbiji Masudu Tatsura.
“Komercijalizacija i internacionalizacija domaćih inovativnih rešenja mogu biti od velikog značaja za razvoj domaće privrede, pogotovo za one zemlje koje se bore sa malom industrijskom bazom i malim tržištem”, izjavila je ministarka dr Jelena Begović. To će Srbiji omogućiti dalji rast i razvoj privrede, kao i stvaranie novih radnih mesta ali i zadržavanje i privlačenje onih najpametnih i visoko obrazovanih, koji će doprineti jos bržem razvoju Srbije”, rekla je ministarka.
Ona se zahvalila Digitalnoj Srbiji i Japanskoj agenciji za međunarodnu saradnju za organizaciju NINJA akcelatorskog programa, koji će, kako je rekla, biti od izuzetnog značaja za naše startap kompanije i koji predstavlja veliku podršku ovim kompanijama u ključnoj fazi njihovog razvoja. “Samim tim na ovaj način povećavamo šansu i da proizvodi iz Srbije završe na velikim i značajnim tržištima, kao što je Azijsko tržište”, rekla je dr Begović.
Ministarka je naglasila i da su inovacije važne za domaću privredu, jer omogućavaju povećanje produktivnosti, poboljšanje kvaliteta proizvoda i usluga, kao i povećavanje konkurentnosti i stvaranje novih radnih mesta. Osim toga, naglasila je, inovacije itekako mogu doprineti novih tržišta i diverzifikaciji privrednih delatnosti. “Ukratko inovacije su neophodne za rast i razvoj privrede ali i celokupnog društva”, rekla je dr Begović.
Ona je naglasila i da je Vlada Republike Srbije prepoznala značaj i vezu nauke i razvoja inovacija kroz osnivanje zasebnog Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija, Fonda za inovacionu delatnost koji pruža snažnu podršku startap ekosistemu, izgradnju mreže naučnotehnoloških parkova, podršku Digitalnoj Srbiji, ali i kroz podršku lokalnim inovacionim centrima širom Srbije.
O tome kako azijsko tržište funkcioniše u poređenju sa srpskim, kao i koje su mogućnosti i izazovi izlaska na njega govorili su glavni zastupnik Japanske agencije za međunarodnu saradnju (JICA) na Balkanu Masahiro Ueki, direktor Afričko-azijske investiciono konsultantske kuće (AAIC) Šigeru Handa, generalni direktor i suosnivač fonda preduzetničkog kapitala Global Catalyst Partners u Japanu Koji Osava, regionalni direktor za Istočnu Evropu i Centralnu Aziju Jogendran Tijagaradža i menadžerka poslovnog razvoja Sezin Ata Diler iz Enterprise Singapore i direktor Inicijative Digitalna Srbija Nebojša Bjelotomić.
„Srbija je dobro geografski pozicionirana za povezivanje susednih zemalja i može da bude regionalni centar za startape na Zapadnom Balkanu, štaviše, regionalni centar IT industrije u Evropi”, poručio je Masahiro Ueki.
U okviru konferencije pokrenuta je i diskusija u formi panela u kome su učestvovali serijski preduzetnik Zoran Vasiljev iz fonda Forty5VC, suosnivač startapa HolyWally Veljko Vasić, menadžerka poslovnog razvoja Danijela Čabarkapa iz kompanije NTT Data Romania kao i Jogendran Tijagaradža iz Enterprise Singapore, organizacije pri Ministarstvu trgovine i industrije Vlade Singapura.
„Jugoistočna Azija je jedan od najbrže rastućih regiona sa velikom bazom korisnika i visokom stopom usvajanja tehnologije. To srpskim biznisima pruža odličnu priliku za diverzifikaciju u novom regionu koji im otvara mogućnosti u vrlo širokim oblastima kao što su gejming, zdravstvo i agrotehnologija”, rekao je Tijagaradža.
Takođe, Nebojša Bjelotomić, direktor Inicijative Digitalna Srbija, podsetio je na istraživanje ove organizacije koje je pokazalo da najveći broj startapa svoje proizvode i usluge plasira na domaćem tržištu (72,8%), da je poslovanje izvan granica Srbije prvenstveno usmereno na tržišta Evropske unije i Sjedinjenih američkih država, ali i da se otvaranje ka tržištima Azije i Bliskog Istoka u vremenu kada do nas stižu vesti o recesji na zapadnim tržištima može smatrati optimizacijom poslovanja.
„ Azijsko tržište često ostaje ispod radara, i to se dešava usled nedovoljne informisanosti o mogućnostima za razvoj koje pruža Azija. Inicijativa Digitalna Srbija će nastaviti da daje podršku domaćim startapima kroz upoznavanje sa tržištima kakvo je azijsko, jer jedino kroz interakciju sa različitim globalnim igračima, naše će kompanije imati priliku da postanu jedne od njih”, zaključio je Bjelotomić.